Αισθητηριακές Διαταραχές & Μείωση Αυτών

Teresa Garland, MOT, OTR

Όλοι έχουμε δουλέψει με παιδιά που είναι ευαίσθητα στον ήχο, στα φώτα, στο άγγιγμα, στις μυρωδιές, στις γεύσεις ή στον πόνο. Κάποια παιδιά είναι ευαίσθητα στα πάντα. Ήμουν ένα από αυτά τα παιδιά και ακόμα έχω πολλές ευαισθησίες. Όμως, όλως περιέργως, δεν έχω πρόβλημα με το να πηγαίνω στον οδοντίατρο. Και αυτό είναι το μυστικό μου: Ως παιδί, είχα έναν πολύ καλό οδοντίατρο ο οποίος μου έλεγε να εστιάζω σε κάτι άλλο την ώρα που εκείνος φρόντιζε τα δόντια μου. Όταν το έκανα αυτό, αντιμετώπιζα τη διαδικασία χωρίς ιδιαίτερη δυσφορία. Ήταν ένα καλό μάθημα και θυμόμουν να το κάνω κάθε φορά που τον επισκεπτόμουν.

Όλοι έχουμε δουλέψει με παιδιά που είναι ευαίσθητα στον ήχο, στα φώτα, στο άγγιγμα, στις μυρωδιές, στις γεύσεις ή στον πόνο. Κάποια παιδιά είναι ευαίσθητα στα πάντα. Ήμουν ένα από αυτά τα παιδιά και ακόμα έχω πολλές ευαισθησίες. Όμως, όλως περιέργως, δεν έχω πρόβλημα με το να πηγαίνω στον οδοντίατρο. Και αυτό είναι το μυστικό μου: Ως παιδί, είχα έναν πολύ καλό οδοντίατρο ο οποίος μου έλεγε να εστιάζω σε κάτι άλλο την ώρα που εκείνος φρόντιζε τα δόντια μου. Όταν το έκανα αυτό, αντιμετώπιζα τη διαδικασία χωρίς ιδιαίτερη δυσφορία. Ήταν ένα καλό μάθημα και θυμόμουν να το κάνω κάθε φορά που τον επισκεπτόμουν.

Μπορούμε να βοηθήσουμε τα ευαίσθητα παιδιά να μάθουν ένα νέο κόλπο. Αν η Ζωή παίζει με έναν ψεκαστήρα και πεταχτεί νερό στο πρόσωπό της, αντί να κάτσει να εστιάσει στη δυσφορία που νιώθει, προτείνετέ της να μετατοπίσει την προσοχή της σε κάτι άλλο, όπως στον ψεκαστήρα, τα πόδια ή τα χέρια της. Αν ο Μάρτιν κάθεται δίπλα σε έναν συναγερμό που χτυπάει για αρκετά δευτερόλεπτα, μπορεί να επαναφέρει την προσοχή του πίσω στο σώμα του (και να φέρει τα χέρια πάνω στα αυτιά του) και με αυτόν τον τρόπο θα μείνει συγκεντρωμένος.

Το μάθημα αυτό θα αλλάξει τα πάντα για το ευαίσθητο παιδί και ο λόγος είναι αυτός. Ο εγκέφαλός μας λειτουργεί με τέλεια απόδοση, προσπαθώντας πάντα να προβλέψει τι θα επακολουθήσει. Αν εγώ τυπικά εστιάσω στις αισθητηριακές δυσφορίες, ο εγκέφαλος θα υποθέσει ότι σε αυτό θέλω να εστιάσω και θα δώσει υψηλή προτεραιότητα στην εστίαση της προσοχής στη δυσφορία. Από την άλλη πλευρά, μόλις αρχίσω να αγνοώ τη δυσφορία και εστιάσω σε κάτι άλλο, η δυσφορία χάνει την προτεραιότητά της με το πέρασμα του χρόνου. Ας το επαναλάβω αυτό. Η δυσφορία χάνει την προτεραιότητά της, όταν δεν εστιάζουμε σε αυτή. Τι υπέροχο μάθημα για τα παιδιά μας!

Ας αναφέρουμε και κάποιες επιστημονικές πληροφορίες: Το κύκλωμα του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τις προτεραιότητες βρίσκεται στον δεξιό πρόσθιο νησιωτικό φλοιό (rAI). Τροφοδοτεί τις προτεραιότητες στον πρόσθιο φλοιό του προσαγωγίου (ACC), ο οποίος χειρίζεται τις συμπεριφοριστικές, κινητικές και συναισθηματικές αντιδράσεις και τη γνωστική ανακατεύθυνση.

Προτεινόμενα βιβλία για παιδιά με Αυτισμό, και Κοινωνικές Δεξιότητες από την Upbility.

Σεμινάρια για την Αισθητηριακή Επεξεργασία - Star Institute!

Σεμινάριο της Teresa Garland: Αυτορρύθμιση Στο Σχολείο