Χαίρετε!

Θέλετε να μάθετε μια καταπληκτική μέθοδο ανύψωσης του εμπρόσθιου μέρους της γλώσσας για την καλή προφορά ήχων όπως το /s, καθώς και τα «sh», «ch» και «l»; Η απάντηση βρίσκεται σε μερικές σημαντικές λέξεις: σύσπαση του μεσαίου μέρους της γλώσσας. Η σύσπαση του μεσαίου μέρους της γλώσσας (όταν η γλώσσα σχηματίζει κοίλωμα ή «μπολ», όπως το ξέρουν τα παιδιά μου) ανασηκώνει το εμπρόσθιο μέρος της γλώσσας. Υπάρχουν περισσότερα που μπορούμε να πούμε σχετικά, αλλά ουσιαστικά είναι αυτό που χρειάζεται να κάνουμε με τα παιδιά κατά τη διάρκεια της θεραπείας για τη δημιουργία καλών ήχων ομιλίας με το εμπρόσθιο μέρος της γλώσσας.

Η σύσπαση του μεσαίου μέρους της γλώσσας είναι καθοριστική για την παραγωγή λόγου – για την παραγωγή λόγου από όλους μας. Δυστυχώς, έχει σχεδόν παραμεριστεί στο πεδίο της παθολογίας λόγου.

Προσωπικά, γνωρίζω την έννοια της ανύψωσης του εμπρόσθιου μέρους της γλώσσας και τις σχετικές διαδικασίες εδώ και καιρό. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, ένας φίλος μου φυσιολόγος και καθηγητής πανεπιστημίου μοιράστηκε μαζί μου ένα νέο και συναρπαστικό άρθρο. Ήταν τεράστια είδηση τότε και προφανώς έκανε μεγάλη αίσθηση στο πεδίο της φυσιολογίας.

Ήταν (και είναι) ένα άρθρο από τους Kier και Smith (1985) με τίτλο «Γλώσσες, πλοκάμια και προβοσκίδες: η βιομηχανική της κίνησης στους μυϊκούς υδροστάτες.» Δεν συναρπάζει ιδιαίτερα στο άκουσμά του, αλλά είναι κάτι πραγματικά σημαντικό.

Η γλώσσα πολλών από τα παιδιά που θεραπεύουμε κινείται οριζόντια όταν μιλούν. Θα συμφωνούσατε; Η γλώσσα τους κινείται στο οριζόντιο επίπεδο, στη μέση του στόματος, καθώς παράγουν τις παύσεις, τις αντικαταστάσεις και τις μειώσεις συλλαβών τους που κορυφώνονται σε ψευδίσματα και μεσοδόντια /t/s, /d/s, /s/s, /l/s, κ.τ.λ. Τους λείπει η κάθετη κίνηση του εμπρόσθιου μέρους της γλώσσας, δηλ. η ανύψωση. Εκφέρετε τους ακόλουθους ήχους δυνατά και παρατηρήστε την ανύψωση του εμπρόσθιου μέρους της γλώσσας σας: /, /d/, /n/, /s/, /z/, /q/, /Q/, +, και -, και πώς γυρίζει το/l/ και το ανακεκαμμένο /r/.

Τα γλωσσικά σύμφωνα είναι κάθετα (ακόμα και τα οπίσθια), εκτός από το ηχηρό «th» και το άηχο «th» που είναι οριζόντια.

Οι Kier και Smith υποστηρίζουν ότι η γλώσσα είναι παρόμοια με την προβοσκίδα ενός ελέφαντα και τους βραχίονες ενός χταποδιού. Αναφέρονται σε αυτά με τον όρο μυϊκοί υδροστάτες. Κανένα, συμπεριλαμβανομένης της ανθρώπινης γλώσσας, δεν έχει σκελετό. Δεν έχουν οστά και προφανώς δεν έχουν αρθρώσεις. Επομένως, πώς κινούνται;

Ιδού πώς κινείται η γλώσσα: Όταν το μεσαίο μέρος της γλώσσας συσπάται, οι μεσαίοι μυς κονταίνουν και το εμπρόσθιο μέρος της γλώσσας ανασηκώνεται. Όσο μεγαλύτερη είναι η σύσπαση του μεσαίου μέρους, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανύψωση.

Παραδείγματος χάριν, ένα /t/ απαιτεί μικρή ανύψωση του εμπρόσθιου μέρους της γλώσσας και, κατά συνέπεια, απαιτεί μικρή σύσπαση του μεσαίου μέρους της γλώσσας. Το /l/ και το ανακεκαμμένο /r/ απαιτούν περισσότερη ανύψωση και γύρισμα του εμπρόσθιου μέρους της γλώσσας και, επομένως, μεγαλύτερη σύσπαση του μεσαίου μέρους της γλώσσας. Τα ενδιάμεσα γλωσσικά σύμφωνα ανυψώνονται και συσπώνται αντίστοιχα.

Προτάσεις για θεραπεία

Με έναν καταστολέα γλώσσας, χτυπήστε απαλά και επαναλαμβανόμενα το μεσαίο μέρος της γλώσσας για να δημιουργηθεί σύσπαση. Κάνετέ το πολλές φορές, ασκώντας μέτρια πίεση. Σιγουρευτείτε ότι η γλώσσα βρίσκεται μέσα στο στόμα του παιδιού.

Όταν σφίγγουν το μεσαίο μέρος της γλώσσας, η γλώσσα δημιουργεί ένα «κοίλωμα». Προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα αρκετά μεγάλο κοίλωμα (μεγάλη σύσπαση) αρχικά. Δημιουργήστε το αρκετές φορές. Κοιτάξτε στον καθρέφτη, δείτε το και κάνετέ το. Ζητήστε τους να κλείσουν τα μάτια, να συγκεντρωθούν, να το αισθανθούν και να το επαναλάβουν. Μέσα σε ένα χρονικό διάστημα εκτεινόμενο από ημέρες έως μία, δύο εβδομάδες, επιτρέψτε τους να αναπτύξουν την ικανότητα σύσπασης του μεσαίου μέρους της γλώσσας.

Στη συνέχεια, αρχίστε να διαμορφώνετε τον έλεγχο του κοιλώματος της γλώσσας, δηλαδή τις κλίσεις του κοιλώματος της γλώσσας. Ψεκάστε νερό (3-4 φορές) στο «μεγάλο» κοίλωμα της γλώσσας. Συγκρατήστε το, κοιτάξτε το, αισθανθείτε το και έπειτα καταπιείτε. Ψεκάστε κάπως λιγότερο νερό (2-3 φορές) για ένα «μεσαίο» κοίλωμα της γλώσσας (το ίδιο πράγμα), στη συνέχεια ψεκάστε μία φορά για να δημιουργήσετε ένα ελεγχόμενο μικρό, κομψό κοίλωμα της γλώσσας. Στρέψτε την προσοχή τους στο πώς κινείται το εμπρόσθιο μέρος της γλώσσας όταν συσφίγγεται το μεσαίο μέρος της γλώσσας. Πάρτε τον χρόνο σας για να αναπτύξετε την ικανότητα.

Δεν υπάρχει τίποτε μαγικό σε αυτό, ούτε είναι κάποιο αντανακλαστικό. Ούτε θα πρέπει να περιμένετε άμεσα έναν καλό ήχο ομιλίας μόνο και μόνο επειδή χτυπήσατε απαλά το μεσαίο μέρος της γλώσσας.

Αυτό που κάνουμε είναι να εφαρμόσουμε έναν απτικό δείκτη στο μεσαίο μέρος της γλώσσας για να διεγείρουμε μια εσκεμμένη, σταθερή σύσπαση με στόχο την ανύψωση του εμπρόσθιου μέρους της γλώσσας που θα μπορείτε εν τέλει να διαμορφώσετε σε βιώσιμους ήχους ομιλίας.

Κατά το στάδιο της διαμόρφωσης, σας συστήνω να ξεκινήσετε με το /t/. Σιγουρευτείτε ότι η γλώσσα είναι πάνω, εντός του οδοντικού τόξου, και οι πλευρές της γλώσσας είναι αγκυρωμένες στα άνω πλευρικά δόντια. Πρόκειται για την εξωτερική σταθεροποίηση της γλώσσας.

Υπάρχουν μερικές μεταβλητές που δεν έχω αναφέρει και μία από αυτές είναι ο γλωσσικός τόνος. Στις περισσότερες περιπτώσεις, απαιτείται «επαρκής» τονικότητα για τη δημιουργία κλίσεων του κοιλώματος της γλώσσας. Για αυτόν τον λόγο, αν έχετε ένα παιδί με εμφανώς μαλθακή γλώσσα, ίσως δυσκολευτείτε στη δημιουργία ενός χρήσιμου κοιλώματος της γλώσσας. Ενδέχεται να χρειαστούν «τεχνικές τόνωσης», κάτι που πρόκειται να καλύψω σε ξεχωριστό blog. Στο μεταξύ…

Προσπαθήστε το! Δημιουργήστε και εδραιώστε ένα καλό «κοίλωμα γλώσσας» με ένα ή περισσότερα από τα παιδιά σας. Αν έχετε διάθεση να μου γράψετε, θα χαρώ να διαβάσω τα νέα σας. Πείτε μου πώς τα πηγαίνετε και αν έχετε κάποιες ερωτήσεις.

Σας ευχαριστώ για όλα όσα κάνετε για τους πελάτες σας,

Charlotte Boshart, M.A., CCC-SLP

Speech-Language Pathologist

SpeechDynamics.com

[email protected]